Varunan viikkotunnit ovat kesätauolla 2.7. alkaen. Tauolla levätään, mutta myös kouluttaudutaan ja rakennetaan uutta: avaamme uuden joogasalin loppukesällä 2018.

Kundaliinijoogan aamusadhana jatkaa tauotta läpi kesän – tervetuloa lauantaiaamun maksuttomaan harjoitukseen Olotila Moyoon!

Piakkoin löydät täältä syyskauden viikkoharjoitusaikataulun, tarkemmat kuvaukset harjoituksista, hinnaston ja ilmoittautumisohjeet. Tänne päivitämme myös mahdolliset muutokset viikko-ohjelmaan. Valikoimissa syyskaudella mm. Integral Yoga Hatha®- harjoitus,  Integral Yoga Hatha® & filosofia, Hyvän unen iltaharjoitus, Kundaliinijooga Yogi Bhajanin opetusten mukaan®, Flow-jooga, Sydänjooga Yoga of the Heart®, Äitiysjooga

Kundaliinijoogan viikkotunnit alkavat Olotila Moyossa maanantaina 6.8.2018.

Teija Enorannan kundaliinijoogaan voit ilmoittautua ennen uuden salin avautumista entiseen tapaan sähköpostilla ilmoittautuminen@varuna.fi tai laittamalla viestin suoraan puh 040 5131516. Kaikki vanhat joogakortit voimassa. Tervetuloa harjoituksiin!

 

Maanantaisin klo 17.30-19.00

Tiistaisin klo 18.30 -20.00

Torstaisin klo 18.00 -19.30

Perjantaisin klo 10.00 -11.30

Kundaliinijoogan aamusadhana kesällä 2018 Vaihtuvat ohjaajat

Aamusadhana vietetään Olotila Moyossa osoitteessa Tuomiokirkonkatu 1 alkaen 30.6.2018. Aamusadhana on kaikille avoin – ei tarvitse olla perillä kundaliinijoogasta tai meditaatiosta – eikä senpuoleen mistään muustakaan. Kaikki neuvotaan paikalla. Ei tarvitse ilmoittautua, ei maksaa, vain jaksaa nousta ja kömpiä paikalle ennen klo 5.30. Moyoon voi tulla vähän myöhässäkin, ovesta pääsee sisään ja ulos koko harjoituksen ajan 🙂 Alkuun luetaan pitkä mantra Japji Sahib, sitten tehdään kundaliinijoogan kriya joka sisältää asanaharjoituksen ja pranayamaa, lopuksi vielä tunnin musikaalinen mantrameditaatio Vesimiehen Ajan sadhanamantroihin. Tervetuloa hakemaan mahtava energia alkavaan päivään ja koko viikoksi!

 

TUNTIKUVAUKSET

 Integral Yoga Hatha®

Integral Yoga Hatha- harjoitus on vanhoja joogaperinteitä kunnioittava hyvin kokonaisvaltaisesti kehoa ja mieltä tasapainottava ja siten hoitava joogaharjoitus. Harjoitus sisältää sekä dynaamisia että restoratiivisia harjoitteita, toisin sanoen sekä monipuolista aktiivista liikettä että rentouttavia elementtejä. Harjoitus sopii kaikille ja on muokattavissa jokaiselle sopivaksi. Jokaisella harjoituksen elementillä on fysiologinenkin vaikutuksensa ja tarkoitus, joista kuulet tarkemmin harjoituksissa, harjoitus esim. vaikuttaa parasympaattista eli rentouttavaa ja palauttavaa hermostoamme vahvistavasti ja siten tukee kokonaisvaltaisesti hyvinvointia ja terveyttä.  Harjoitus sisältää alkumantrat, asanaharjoituksen, syvärentoutuksen, tasapainottavat hengitysharjoitukset ja lyhyen meditaation. Harjoituksessa asanat ja teema vaihtelevat, samoin harjoitus voi olla lempeämpi tai intensiivisempi, asanat haasteellisempia tai lempeämpiä, mutta harjoitus on aina tasapainoinen kokonaisuus aktiivisen liikkeen ja rauhoittumisen osalta. Oleellista Integral Yoga Hathassa ei ole miten pitkälle asanoissa ylletään vaan meditatiivinen sisäisen tasapainon löytyminen ja pikkuhiljaa sen säilyminen elämän eri tilanteissa.  Kaikki Integral Yoga Hatha- harjoitukset ohjataan traumasensitiivisesti ja noudattaen terapeuttisen joogan periaatteita, eli voit tulla turvallisesti mukaan juuri sellaisena kuin olet ja juuri siinä elämäntilanteessa kuin olet. Jos sinulla on jokin vaiva joka sinua harjoituksen osalta mietityttää, harjoituksessa esiintyy vaivoja tai olet raskaana niin ota yhteyttä, tule juttelemaan, ja suunnitellaan juuri sinulle sopiva tapa edetä harjoituksessa, vaihtoehtoja löytyy! Joogaharjoitus muokkautuu joustavasti harjoittajansa mukaan. Harjoituksessa saat jättää kaiken suorittamisen ja sen sijaan keskittyä täysin oman harjoituksen kautta saamaan sen hyvät vaikutukset, matolla harjoituksessa ja pikkuhiljaa tasapainottaen koko jokapäiväistä elämää.

Harjoituksen kesto on 1,5 h

Integral Yoga Hatha® in English

Integral Yoga Hatha practice respects old yoga traditions and is very holistic and healing practice balancing the whole body and mind. The practice includes both dynamic and restorative components, i.e. active movement and relaxing elements. The practice is suitable for everyone and is customizable to fit everyone. Every element of the exercise has a physiological influence and purpose too, which about you can hear more detailed in classes.  The Integral Yoga Hatha class includes opening mantras, asana practice, deep-relaxation, balancing breath exercises and a short meditation. Asanas and the theme of the class may vary, as the practice can be very gentle or more intense, as well as asanas more challenging or gentle, but the practice itself is always balanced of active movement and calming down. Essential in Integral Yoga Hatha is not how far we reach in asanas but finding a meditative inner balance.  All Integral Yoga Hatha classes are taught in a trauma sensitive way and respecting the principles of therapeutic yoga. That means you can always come to practice safely just as you are and just in the life situation as you are at the moment. If you have any discomfort or f.ex. symptoms that you wonder how practice might affect or wonder if you are able to do the practice because of those, or if during the practice there comes up any discomfort, or you are pregnant, so please contact us, let’s discuss about it and plan your way to proceed safely and perhaps also in a way helping that condition to heal too, the options can be found! The yoga practice adapts for the practitioner. The practice does not aim to be performed but to get its good effects, on the mat during the practice and gradually balancing the whole everyday life.

Integral Yoga Hatha practice 1,5 h Thursday at 14.00-15.30

Kundaliinijooga

Kundaliinijoogassa käytetään asanaharjoitusta, kehon liikkeitä ja hengitystekniikoita, mudria eli käsien vaikuttavia asentoja sekä bandhoja, energialukkoja ja mantroja, meditaatioita ja musiikkia. Harjoitukset ovat virkistäviä, rentouttavia, puhdistavia ja vahvistavia – ja tarjoavat usein syvällisiä elämyksiä. Kundaliinijooga on monipuolisten, kehoa ja mieltä voimistavien ja tasapainottavien harjoituksien aarreaitta. Viikkotunneilla harjoitukset vaihtelevat tunnista toiseen keskittyen aina johonkin teemaan, kehon ja mielen osa-alueeseen. Kaikki harjoitukset puhdistavat kehoa, auttavat aineenvaihduntaa ja vahvistavat hermostoa. Energia lähtee liikkeelle ja pääsee korjaamaan sitä, mikä kehossa korjausta vaatii. Mieliala kohoaa ja näkökulma jokapäiväiseen olemassaolon taisteluun saattaakin muuttua! Varunan kundaliinijooga on Kundaliinijoogaa Yogi Bhajanin opetusten mukaan®

Istumatyöläisen iltapäiväjooga

  • Rentouttaa ja uudistaa kehoa ja mieltä
  • Tehokkaat harjoitukset lievittämään työpäivän paineita mielestä, helpottamaan istumatyön aiheuttamia ongelmia tuki – ja liikuntaelimistössä, verenkierrossa ja ruuansulatuksessa
  • Lempeä jooga sopii myös liikuntakammoiselle!

Jo kouluiästä joudumme istumaan suuren osan päivästä, ja monilla istuminen on yleisin työasento koko aikuisiän. Eurooppalaiset istuvat tutkimuksen mukaan 5-6 tuntia päivässä, osa jopa yli 7,5 tuntia päivässä. Istuminen kangistaa ja turvottaa, ja edistää valitettavasti myös pitkäaikaissairauksia, kuten diabetesta ja valtimosairauksia. Kehon tukirakenteet kuormittuvat yksipuolisesti. Aineenvaihdunta ja ruuansulatus hidastuvat.

Työpäivän jälkeen voit palautua miellyttävästi lempeässä istumatyöläisen iltapäiväjoogassa – ja saavat siihen osallistua muutkin! Harjoitukset palauttavat verenkiertoa ja vetreyttävät selkää, niskoja ja hartioita. Syvärentoutus edistää kehon kykyä palautua ja löytää taas tasapaino, ja pyyhkii myös mielen kovalevyn tyhjäksi kovan päivän jälkeen. Jooga on matalan kynnyksen joogaa, johon liikuntakammoinenkin uskaltaa tulla.

Sydänjooga

Joogaa sydämelle – Yoga of the Heart®

Lääkärien ja joogaopettajien yhteistyössä kehitetty joogaohjelma ottaa huomioon sydän- ja verisuonitautipotilaiden ja -kuntoutujien sekä riskiryhmien erityistarpeet.

Joogaa sydämelle -yksityisohjaus sopii sinulle,

  • jos sinulla on diagnosoitu akuutti koronaarisyndrooma, vakaaoireinen sepelvaltimotauti tai krooninen sepelvaltimotauti
  • jos sinulla on todettu sydämen rytmihäiriöitä
  • jos sydäninfarktista on kulunut kuusi viikkoa
  • jos pallolaajennuksesta on kulunut viikko
  • jos ohitusleikkauksesta on kulunut kaksi kuukauttajos verenpaineesi on kohonnut ja olet verenpainelääkityksessä tai ilman lääkitystä
  • jos kolesterolitaso on kohonnut
  • jos kärsit ylipainosta
  • jos tunnet itsesi stressaantuneeksi ja/tai uupuneeksi
  • jos suvussasi on todettu sydän- ja verisuonisairauksia
  • tupakoit ja/tai käytät alkoholia

Joogaa sydämelle -harjoitus on turvallinen, lempeä ja rentouttava. Harjoitus auttaa vähentämään stressiä, tarjoaa välineitä kivun hallintaan ja kohentaa mielialaa. Ahdistus, masennus ja unihäiriöt lievittyvät. Sydämen lyöntitiheys ja verenpaine alenevat. Kunto kohenee, voimistut ja keho löytää joustavuutta. Harjoitus myös auttaa riippuvuuksien hoidossa (tupakka, alkoholi, huumeet, syömishäiriöt). Joogan lempeät itsehoitomenetelmät auttavat sinua kohentamaan itse terveydentilaasi.

Joogaa sydämelle -ryhmä tai yksityisohjaus sopii sinulle,

  • jos sinulla on diagnosoitu akuutti koronaarisyndrooma, vakaaoireinen sepelvaltimotauti tai krooninen sepelvaltimotauti
  • jos sinulla on todettu sydämen rytmihäiriöitä
  • jos sydäninfarktista on kulunut kuusi viikkoa
  • jos pallolaajennuksesta on kulunut viikko
  • jos ohitusleikkauksesta on kulunut kaksi kuukauttajos verenpaineesi on kohonnut ja olet verenpainelääkityksessä tai ilman lääkitystä
  • jos kolesterolitaso on kohonnut
  • jos kärsit ylipainosta
  • jos tunnet itsesi stressaantuneeksi ja/tai uupuneeksi
  • jos suvussasi on todettu sydän- ja verisuonisairauksia
  • tupakoit ja/tai käytät alkoholia

Joogaa sydämelle -harjoitus on turvallinen, lempeä ja rentouttava. Harjoitus auttaa vähentämään stressiä, tarjoaa välineitä kivun hallintaan ja kohentaa mielialaa. Ahdistus, masennus ja unihäiriöt lievittyvät. Sydämen lyöntitiheys ja verenpaine alenevat. Kunto kohenee, voimistut ja keho löytää joustavuutta. Harjoitus myös auttaa riippuvuuksien hoidossa (tupakka, alkoholi, huumeet, syömishäiriöt). Joogan lempeät itsehoitomenetelmät auttavat sinua kohentamaan itse terveydentilaasi

Joogaopettaja Teija Enoranta on opiskellut sydän- ja verisuonitautipotilaiden joogaohjaajaksi Itävallassa, Nischala Joy Devin Yoga of the Heart® -koulutuksessa. Nischala Joy Devi on ollut Yhdysvalloissa perustamassa kuuluisaa Reversing the Heart Disease -ohjelmaa M.D. Dean Ornishin kanssa. Laajasti tutkittu ohjelma on käytössä USA:n suurimmissa sairaaloissa ja sillä on saatu erinomaisia tuloksia sydän- ja verisuonitautien hoidossa, potilaiden kuntoutuksessa ja ennaltaehkäisyssä.

Gongirentoutus

Gongin äänivärähtely auttaa hellittämään kehon jännityksistä, fyysistä ja emotionaalista kuonaa puhdistaen. Kehossa tuntuva äänivärähtely puhdistaa hermostoa, antaa virkistävää terapiaa umpieritysrauhasten toimintaan ja tasapainottaa chakroja. Rentoutuksen jälkeen uusi energia pääsee liikkeelle ja tunnet itsesi virkistyneeksi ja puhdistuneeksi.

Gongirentoutuksesta pääset nauttimaan kundaliinijoogaharjoituksen päätteeksi sekä Kirtanin ja Gongin illoissa.

Mammajooga

Mammajooga helpottaa kehon ja energian muutoksissa raskauden aikana. Saat uutta näkökulmaa siihen, miksi energia ja tunteet heittelehtivät, ja miten voit hallita energiaasi. Joogaharjoituksella autamme sisäelinten, keuhkojen ja sydämen toimintaa. Lempeät liikkeet tuovat rentoutta erityisesti selän ja lantion alueelle ja turvaavat verenkiertoa istukassa. Paitsi rentoutta, harjoitus tuo myös vahvuutta hermostoon ja selkärankaa tukeviin lihaksiin.

Raskausajan jooga auttaa löytämään rentouttavan liikkeen ja hengityksen synnytykseen, vahvistaa hermostoa ja ennen kaikkea tarjoaa sinulle hetken vahvistaa yhteyttä uuteen elämään ja iloita tästä ihmeestä! Turvallinen harjoitus sopii odottajalle alkuraskaudesta alkaen aina synnytykseen saakka.