Täältä löydät viikkoharjoitusaikataulun, tarkemmat kuvaukset harjoituksista, hinnaston ja ilmoittautumisohjeet. Tänne päivitämme myös mahdolliset muutokset viikko-ohjelmaan. Harjoituksiin voit ottaa mukaan oman joogamaton (meillä on muutamia mattoja lainattavaksi). Voit tuoda myös muita omia välineitä, kuten huovan, tyynyn, palkin tai joogavyön, muutamia löytyy lainattavaksi. Lämpimästi tervetuloa harjoituksiin!

Löydät meidät osoitteesta Näsilinnankatu 25 B, 3. kerros. Porttikongissa Linkosuon kahvilaa/Seurakuntien taloa vastapäätä  soita summeria, jossa lukee  3. krs/305 noin 15-20 min ennen harjoitusta. Mukaasi joogaharjoituksiin tarvitset mukavat joustavat vaatteet joissa voit liikkua ja venytellä, ja rentoutusta varten myös lämmintä päälle.

VIIKKOHARJOITUKSET

Maanantaisin

Klo 10.00- 11.30 Integral Yoga Hatha®- lempeästi alkavaan viikkoon Mari Rantamäki

Lempeä avaava harjoitus viikon aluksi. Harjoitus sopii hyvin myös aloittelevalle joogille. Integral Yoga Hatha- harjoituksesta löydät lisätietoa alempana sivulla.

Klo 16.15-17.15 Tuolijooga – Hoitava jooga ja rentoutus Teija Enoranta/Mari Rantamäki

Tuolijooga sopii jokaiselle ja myös silloin kun lattialla istuminen ei ole vaihtoehto, saat täyden ja tasapainottavan joogaharjoituksen tuolia apuna käyttäen. Tuolijooga on myös stressinhallintaa parhaimmillaan ja harjoituksessa opit myös oivia harjoitteita joilla voit joko rentouttaa itseäsi tai listätä energiaa päivän lomassa vaikka työpöytäsi äärellä.

Klo 17.30-19.00 Kundaliinijooga Yogi Bhajanin opetusten mukaan® Teija Enoranta
Olotila Moyo, Tuomiokirkonkatu 1

Kundaliinijooga tuo voimaa ja rauhaa kehoon ja mieleen. Ikiaikaiset harjoitukset, kriyat puhdistavat pois kuonaa niin kehosta kuin persoonallisuudesta, kirkastavat mieltä ja auttavat sinua löytämään mielekkyyden elämään. Kundaliinijoogan ryhmäharjoitukset luovat vahvan perustan sinun elää hyvää elämää ja ottaa käyttöön koko potentiaalisi. Olet tervetullut niin vasta-alkajana kuin konkarina.

Klo 17.45-19.15 Integral Yoga Hatha®- & filosofiaa Mari Rantamäki

Integral Yoga Hatha- harjoitus (sopii kaikille) jonka aluksi ja harjoituksen pohjaksi käydään noin 15 minuutin ajan läpi joogafilosofiaa, kuten esim. Patanjalin joogasutria, ja syvennetään tietoa joogasta. Integral Yoga Hatha- harjoituksesta löydät lisätietoa alempana sivulla.

Klo 19.30-20.30 Hyvän unen iltaharjoitus Teija Enoranta/Mari Rantamäki

Matka Höyhensaarille alkaa rentouttavasta hengityksestä ja liikkeestä, rauhoittavasta meditaatiosta ja syvärentoutuksesta tai gongirentoutuksesta.

Tiistaisin

Klo 10-11.30 Kundaliinijooga Yogi Bhajanin opetusten mukaan® Teija Enoranta

Kundaliinijooga tuo voimaa ja rauhaa kehoon ja mieleen. Ikiaikaiset harjoitukset, kriyat puhdistavat pois kuonaa niin kehosta kuin persoonallisuudesta, kirkastavat mieltä ja auttavat sinua löytämään mielekkyyden elämään. Kundaliinijoogan ryhmäharjoitukset luovat vahvan perustan sinun elää hyvää elämää ja ottaa käyttöön koko potentiaalisi. Olet tervetullut niin vasta-alkajana kuin konkarina.

Klo 12-13.30 Sydänjooga Yoga of the Heart®Teija Enoranta

Lääkärien ja joogaopettajien yhteistyössä kehitetty joogaohjelma pienryhmässä ottaa huomioon sydän- ja verisuonitautipotilaiden ja -kuntoutujien sekä riskiryhmien erityistarpeet. M. D. Dean Ornishin Reversing the Heart Disease – ohjelmaan perustuva joogaharjoitus on laajasti tutkittu ja käytössä niin ennaltaehkäisyssä kuin hoidon ja toipumisen tukena.

Klo 16.15-17.15 Mammajooga Teija Enoranta

Mammajooga helpottaa kehon ja energian muutoksissa raskauden aikana, auttaa löytämään rentouttavan liikkeen ja hengityksen synnytykseen, vahvistaa hermostoa ja ennen kaikkea tarjoaa sinulle hetken löytää yhteys uuteen elämään ja iloita tästä ihmeestä! Sopii alkuraskaudesta alkaen aina synnytykseen saakka.

Klo 17.30 – 19 Kundaliinijooga Yogi Bhajanin opetusten mukaan® Teija Enoranta

Kundaliinijooga tuo voimaa ja rauhaa kehoon ja mieleen. Ikiaikaiset harjoitukset, kriyat puhdistavat pois kuonaa niin kehosta kuin persoonallisuudesta, kirkastavat mieltä ja auttavat sinua löytämään mielekkyyden elämään. Kundaliinijoogan ryhmäharjoitukset luovat vahvan perustan sinun elää hyvää elämää ja ottaa käyttöön koko potentiaalisi. Olet tervetullut niin vasta-alkajana kuin konkarina.

Klo 19.15-20.15 Hyvän unen iltaharjoitus Teija Enoranta/Mari Rantamäki

Matka Höyhensaarille alkaa rentouttavasta hengityksestä ja liikkeestä, rauhoittavasta meditaatiosta ja syvärentoutuksesta tai gongirentoutuksesta. Harjoituksessa rentoutamme kehon ja mielen valmistaen niitä hyvään ja levolliseen yöuneen. Teemme ihan muutaman tasapainottavan kevyen venytyksen, jatkamme syvärentoutukseen, rauhoittaviin hengitysharjoituksiin ja ohjattuun meditaatioon.  Tässä harjoituksessa painotus on rentoutuksella.

Syvärentoutuksen avulla pääset rentouttamaan kehon ja mielen jännitykset, saat lepohetken kiireen keskellä ja levollista palautumista niin mielen kuin kehonkin kuormituksista, ja samalla säännöllisellä palautumisella tuet jaksamistasi myös jokapäiväisen elämän iloissa ja kolhuissa. Säännöllinen syvärentoutus parantaa nukkumisen ja unen laatua ja siitä on myös paljon muita hyötyjä, se mm. parantaa keskittymiskykyä ja muistia, tukee selkeämpää mieltä ja helpottaa kipuja, masennus- ja ahdistusoireita sekä uupumusta ja stressiä.

Keskiviikkoisin

Klo 7:30-8:30 Varunan aamujooga Noora Tuoresmäki

Tule herättelemään kehoasi lempeästi uuteen päivään. Rauhallisia liikkeitä, joita jokainen voi tehdä juuri omaan aamuun sopivalla voimakkuudella.

Klo 9:00-10:15 Varuna Flow Noora Tuoresmäki

Tehdään asanoita ja liikutellaan kehoa musiikin soidessa. Halutessaan voi ottaa hengitysrytmin mukaan liikkeisiin. Sopii kaikenlaisille joogaajille; aloittelijoille sekä jo aiemmin jooganneille.

Klo 15 – 16.30 Kundaliinijooga Yogi Bhajanin opetusten mukaan® Teija Enoranta

Klo 17-18 Istumatyöläisen iltapäiväjooga Teija Enoranta/Mari Rantamäki

Rentouttaa ja uudistaa kehoa ja mieltä. Tehokkaat harjoitukset lievittämään työpäivän paineita mielestä, helpottamaan istumatyön aiheuttamia ongelmia tuki – ja liikuntaelimistössä, verenkierrossa ja ruuansulatuksessa. Lempeä jooga sopii myös liikuntakammoiselle!

Klo 18.30-20.00 Integral Yoga Hatha®- syventyen eteenpäin Mari

Integral Yoga Hatha – harjoitus sinulle jolle perusperiaatteet harjoituksesta ovat jo tutut, olet ehkä muutaman kerran jo käynyt muissa Integral Yoga Hatha- harjoituksissa tai muussa joogassa. Syvennämme omaa harjoitusta, asanoita, hengitysharjoituksia sekä meditaatiota. Rohkeasti mukaan! Joogassa eteneminen ei tarkoita sitä että kehitämme kehoamme vaan miten mieli rauhoittuu ja sydän avautuu säännöllisen kokonaisvaltaisen harjoituksen myötä. Integral Yoga Hatha- harjoituksesta löydät lisätietoa alempana sivulla.

Torstaisin

Klo 10-11.30 Kundaliinijooga Yogi Bhajanin opetusten mukaan® Teija Enoranta

Klo 14-15.30 Integral Yoga Hatha®- in English Mari Rantamäki

Please see the introduction of the class below.

Klo 17-18.30 Kundaliinijooga Yogi Bhajanin opetusten mukaan® Teija Enoranta

Klo 19-20 Mammajooga Teija Enoranta

Mammajooga helpottaa kehon ja energian muutoksissa raskauden aikana, auttaa löytämään rentouttavan liikkeen ja hengityksen synnytykseen, vahvistaa hermostoa ja ennen kaikkea tarjoaa sinulle hetken löytää yhteys uuteen elämään ja iloita tästä ihmeestä! Sopii alkuraskaudesta alkaen aina synnytykseen saakka.

Perjantaisin

Klo 10-11.30 Integral Yoga Hatha®- rentoutuen viikon päätteeksi Mari Rantamäki

Lempeä harjoitus ja rentoutuminen kohti viikonloppua. Integral Yoga Hatha- harjoituksesta löydät lisätietoa alempana sivulla.

Klo 14.30-16 Integral Yoga Hatha®- rentoutuen viikon päätteeksi Mari Rantamäki

Lempeä harjoitus ja rentoutuminen kohti viikonloppua. Integral Yoga Hatha- harjoituksesta löydät lisätietoa alempana sivulla.

Lauantaisin

Klo 5.30 – 8.30 Kundaliinijoogan aamusadhana Vaihtuvat ohjaajat

Aamusadhana on kaikille avoin – ei tarvitse olla perillä kundaliinijoogasta tai meditaatiosta – eikä senpuoleen mistään muustakaan. Kaikki neuvotaan paikalla. Ei tarvitse ilmoittautua, ei maksaa, vain jaksaa nousta ja painaa summeria ennen klo 5.30. Alkuun luetaan pitkä mantra Japji Sahib, sitten tehdään kundaliinijoogan kriya joka sisältää asanaharjoituksen ja pranayamaa, lopuksi vielä tunnin musikaalinen mantrameditaatio Vesimiehen Ajan sadhanamantroihin. Tervetuloa hakemaan mahtava energia alkavaan päivään ja koko viikoksi!

TUNTIKUVAUKSET

 Integral Yoga Hatha®

Integral Yoga Hatha- harjoitus on vanhoja joogaperinteitä kunnioittava hyvin kokonaisvaltaisesti kehoa ja mieltä tasapainottava ja siten hoitava joogaharjoitus. Harjoitus sisältää sekä dynaamisia että restoratiivisia harjoitteita, toisin sanoen sekä monipuolista aktiivista liikettä että rentouttavia elementtejä. Harjoitus sopii kaikille ja on muokattavissa jokaiselle sopivaksi. Jokaisella harjoituksen elementillä on fysiologinenkin vaikutuksensa ja tarkoitus, joista kuulet tarkemmin harjoituksissa, harjoitus esim. vaikuttaa parasympaattista eli rentouttavaa ja palauttavaa hermostoamme vahvistavasti ja siten tukee kokonaisvaltaisesti hyvinvointia ja terveyttä.  Harjoitus sisältää alkumantrat, asanaharjoituksen, syvärentoutuksen, tasapainottavat hengitysharjoitukset ja lyhyen meditaation. Harjoituksessa asanat ja teema vaihtelevat, samoin harjoitus voi olla lempeämpi tai intensiivisempi, asanat haasteellisempia tai lempeämpiä, mutta harjoitus on aina tasapainoinen kokonaisuus aktiivisen liikkeen ja rauhoittumisen osalta. Oleellista Integral Yoga Hathassa ei ole miten pitkälle asanoissa ylletään vaan meditatiivinen sisäisen tasapainon löytyminen ja pikkuhiljaa sen säilyminen elämän eri tilanteissa.  Kaikki Integral Yoga Hatha- harjoitukset ohjataan traumasensitiivisesti ja noudattaen terapeuttisen joogan periaatteita, eli voit tulla turvallisesti mukaan juuri sellaisena kuin olet ja juuri siinä elämäntilanteessa kuin olet. Jos sinulla on jokin vaiva joka sinua harjoituksen osalta mietityttää, harjoituksessa esiintyy vaivoja tai olet raskaana niin ota yhteyttä, tule juttelemaan, ja suunnitellaan juuri sinulle sopiva tapa edetä harjoituksessa, vaihtoehtoja löytyy! Joogaharjoitus muokkautuu joustavasti harjoittajansa mukaan. Harjoituksessa saat jättää kaiken suorittamisen ja sen sijaan keskittyä täysin oman harjoituksen kautta saamaan sen hyvät vaikutukset, matolla harjoituksessa ja pikkuhiljaa tasapainottaen koko jokapäiväistä elämää.

Harjoituksen kesto on 1,5 h

Integral Yoga Hatha® in English

Integral Yoga Hatha practice respects old yoga traditions and is very holistic and healing practice balancing the whole body and mind. The practice includes both dynamic and restorative components, i.e. active movement and relaxing elements. The practice is suitable for everyone and is customizable to fit everyone. Every element of the exercise has a physiological influence and purpose too, which about you can hear more detailed in classes.  The Integral Yoga Hatha class includes opening mantras, asana practice, deep-relaxation, balancing breath exercises and a short meditation. Asanas and the theme of the class may vary, as the practice can be very gentle or more intense, as well as asanas more challenging or gentle, but the practice itself is always balanced of active movement and calming down. Essential in Integral Yoga Hatha is not how far we reach in asanas but finding a meditative inner balance.  All Integral Yoga Hatha classes are taught in a trauma sensitive way and respecting the principles of therapeutic yoga. That means you can always come to practice safely just as you are and just in the life situation as you are at the moment. If you have any discomfort or f.ex. symptoms that you wonder how practice might affect or wonder if you are able to do the practice because of those, or if during the practice there comes up any discomfort, or you are pregnant, so please contact us, let’s discuss about it and plan your way to proceed safely and perhaps also in a way helping that condition to heal too, the options can be found! The yoga practice adapts for the practitioner. The practice does not aim to be performed but to get its good effects, on the mat during the practice and gradually balancing the whole everyday life.

Integral Yoga Hatha practice 1,5 h Thursday at 14.00-15.30

Kundaliinijooga

Kundaliinijoogassa käytetään asanaharjoitusta, kehon liikkeitä ja hengitystekniikoita, mudria eli käsien vaikuttavia asentoja sekä bandhoja, energialukkoja ja mantroja, meditaatioita ja musiikkia. Harjoitukset ovat virkistäviä, rentouttavia, puhdistavia ja vahvistavia – ja tarjoavat usein syvällisiä elämyksiä. Kundaliinijooga on monipuolisten, kehoa ja mieltä voimistavien ja tasapainottavien harjoituksien aarreaitta. Viikkotunneilla harjoitukset vaihtelevat tunnista toiseen keskittyen aina johonkin teemaan, kehon ja mielen osa-alueeseen. Kaikki harjoitukset puhdistavat kehoa, auttavat aineenvaihduntaa ja vahvistavat hermostoa. Energia lähtee liikkeelle ja pääsee korjaamaan sitä, mikä kehossa korjausta vaatii. Mieliala kohoaa ja näkökulma jokapäiväiseen olemassaolon taisteluun saattaakin muuttua! Varunan kundaliinijooga on Kundaliinijoogaa Yogi Bhajanin opetusten mukaan®

Istumatyöläisen iltapäiväjooga

  • Rentouttaa ja uudistaa kehoa ja mieltä
  • Tehokkaat harjoitukset lievittämään työpäivän paineita mielestä, helpottamaan istumatyön aiheuttamia ongelmia tuki – ja liikuntaelimistössä, verenkierrossa ja ruuansulatuksessa
  • Lempeä jooga sopii myös liikuntakammoiselle!

Jo kouluiästä joudumme istumaan suuren osan päivästä, ja monilla istuminen on yleisin työasento koko aikuisiän. Eurooppalaiset istuvat tutkimuksen mukaan 5-6 tuntia päivässä, osa jopa yli 7,5 tuntia päivässä. Istuminen kangistaa ja turvottaa, ja edistää valitettavasti myös pitkäaikaissairauksia, kuten diabetesta ja valtimosairauksia. Kehon tukirakenteet kuormittuvat yksipuolisesti. Aineenvaihdunta ja ruuansulatus hidastuvat.

Työpäivän jälkeen voit palautua miellyttävästi lempeässä istumatyöläisen iltapäiväjoogassa – ja saavat siihen osallistua muutkin! Harjoitukset palauttavat verenkiertoa ja vetreyttävät selkää, niskoja ja hartioita. Syvärentoutus edistää kehon kykyä palautua ja löytää taas tasapaino, ja pyyhkii myös mielen kovalevyn tyhjäksi kovan päivän jälkeen. Jooga on matalan kynnyksen joogaa, johon liikuntakammoinenkin uskaltaa tulla.

Sydänjooga

Joogaa sydämelle – Yoga of the Heart®

Lääkärien ja joogaopettajien yhteistyössä kehitetty joogaohjelma ottaa huomioon sydän- ja verisuonitautipotilaiden ja -kuntoutujien sekä riskiryhmien erityistarpeet.

Joogaa sydämelle -yksityisohjaus sopii sinulle,

  • jos sinulla on diagnosoitu akuutti koronaarisyndrooma, vakaaoireinen sepelvaltimotauti tai krooninen sepelvaltimotauti
  • jos sinulla on todettu sydämen rytmihäiriöitä
  • jos sydäninfarktista on kulunut kuusi viikkoa
  • jos pallolaajennuksesta on kulunut viikko
  • jos ohitusleikkauksesta on kulunut kaksi kuukauttajos verenpaineesi on kohonnut ja olet verenpainelääkityksessä tai ilman lääkitystä
  • jos kolesterolitaso on kohonnut
  • jos kärsit ylipainosta
  • jos tunnet itsesi stressaantuneeksi ja/tai uupuneeksi
  • jos suvussasi on todettu sydän- ja verisuonisairauksia
  • tupakoit ja/tai käytät alkoholia

Joogaa sydämelle -harjoitus on turvallinen, lempeä ja rentouttava. Harjoitus auttaa vähentämään stressiä, tarjoaa välineitä kivun hallintaan ja kohentaa mielialaa. Ahdistus, masennus ja unihäiriöt lievittyvät. Sydämen lyöntitiheys ja verenpaine alenevat. Kunto kohenee, voimistut ja keho löytää joustavuutta. Harjoitus myös auttaa riippuvuuksien hoidossa (tupakka, alkoholi, huumeet, syömishäiriöt). Joogan lempeät itsehoitomenetelmät auttavat sinua kohentamaan itse terveydentilaasi.

Joogaa sydämelle -ryhmä tai yksityisohjaus sopii sinulle,

  • jos sinulla on diagnosoitu akuutti koronaarisyndrooma, vakaaoireinen sepelvaltimotauti tai krooninen sepelvaltimotauti
  • jos sinulla on todettu sydämen rytmihäiriöitä
  • jos sydäninfarktista on kulunut kuusi viikkoa
  • jos pallolaajennuksesta on kulunut viikko
  • jos ohitusleikkauksesta on kulunut kaksi kuukauttajos verenpaineesi on kohonnut ja olet verenpainelääkityksessä tai ilman lääkitystä
  • jos kolesterolitaso on kohonnut
  • jos kärsit ylipainosta
  • jos tunnet itsesi stressaantuneeksi ja/tai uupuneeksi
  • jos suvussasi on todettu sydän- ja verisuonisairauksia
  • tupakoit ja/tai käytät alkoholia

Joogaa sydämelle -harjoitus on turvallinen, lempeä ja rentouttava. Harjoitus auttaa vähentämään stressiä, tarjoaa välineitä kivun hallintaan ja kohentaa mielialaa. Ahdistus, masennus ja unihäiriöt lievittyvät. Sydämen lyöntitiheys ja verenpaine alenevat. Kunto kohenee, voimistut ja keho löytää joustavuutta. Harjoitus myös auttaa riippuvuuksien hoidossa (tupakka, alkoholi, huumeet, syömishäiriöt). Joogan lempeät itsehoitomenetelmät auttavat sinua kohentamaan itse terveydentilaasi

Joogaopettaja Teija Enoranta on opiskellut sydän- ja verisuonitautipotilaiden joogaohjaajaksi Itävallassa, Nischala Joy Devin Yoga of the Heart® -koulutuksessa. Nischala Joy Devi on ollut Yhdysvalloissa perustamassa kuuluisaa Reversing the Heart Disease -ohjelmaa M.D. Dean Ornishin kanssa. Laajasti tutkittu ohjelma on käytössä USA:n suurimmissa sairaaloissa ja sillä on saatu erinomaisia tuloksia sydän- ja verisuonitautien hoidossa, potilaiden kuntoutuksessa ja ennaltaehkäisyssä.

Gongirentoutus

Gongin äänivärähtely auttaa hellittämään kehon jännityksistä, fyysistä ja emotionaalista kuonaa puhdistaen. Kehossa tuntuva äänivärähtely puhdistaa hermostoa, antaa virkistävää terapiaa umpieritysrauhasten toimintaan ja tasapainottaa chakroja. Rentoutuksen jälkeen uusi energia pääsee liikkeelle ja tunnet itsesi virkistyneeksi ja puhdistuneeksi.

Gongirentoutuksesta pääset nauttimaan kundaliinijoogaharjoituksen päätteeksi sekä Kirtanin ja Gongin illoissa.

Mammajooga

Mammajooga helpottaa kehon ja energian muutoksissa raskauden aikana. Saat uutta näkökulmaa siihen, miksi energia ja tunteet heittelehtivät, ja miten voit hallita energiaasi. Joogaharjoituksella autamme sisäelinten, keuhkojen ja sydämen toimintaa. Lempeät liikkeet tuovat rentoutta erityisesti selän ja lantion alueelle ja turvaavat verenkiertoa istukassa. Paitsi rentoutta, harjoitus tuo myös vahvuutta hermostoon ja selkärankaa tukeviin lihaksiin.

Raskausajan jooga auttaa löytämään rentouttavan liikkeen ja hengityksen synnytykseen, vahvistaa hermostoa ja ennen kaikkea tarjoaa sinulle hetken vahvistaa yhteyttä uuteen elämään ja iloita tästä ihmeestä! Turvallinen harjoitus sopii odottajalle alkuraskaudesta alkaen aina synnytykseen saakka.

VIIKKOHARJOITUSTEN HINNASTO

Sarjakortit

6 ja 12 kerran sarjakortit, joilla voit käydä kaikissa viikkoharjoituksissa

6 x90 €

6 x 72 € (opiskelijat, työttömät, eläkeläiset yms.)

12 x 160 €

12 x 140 € (opiskelijat, työttömät, eläkeläiset yms.)

Kertakäynti

16 €/ 13 € (opiskelijat, työttömät, eläkeläiset yms.)

Kertakäynnin maksuvälineenä toimii toistaiseksi vain käteinen, sarjakorteista saat laskun sähköpostiisi (tai postitse tai tekstiviestillä)

HARJOITUKSIIN ILMOITTAUTUMINEN

Varmistaaksesi paikan haluamallasi joogatunnilla ilmoittaudu sähköpostilla ilmoittautuminen@varuna.fi jo edellisenä päivänä klo 18 mennessä. Joogatilamme on alkuun pieni, joten ehdotamme sinulle toista ryhmää, jos toivomasi ryhmä on jo täynnä. Kiitokset pitkämielisyydestä!