Mindfulness – eli suomennettuna hyväksytty, tietoinen läsnäolo – on joogan ohella rantautunut länsimaihin viimeisten vuosikymmenten aikana. Se on menetelmä, jota harjoittamalla on mahdollista kulkea kohti parempaa keskittymiskykyä, stressinhallintaa, psykologista joustavuutta sekä hyväksyvää suhtautumista itseä ja muita kohtaan. Mindfulness-menetelmää hyödynnetään myös muun muassa masennuksen, ahdistuksen ja kroonisten kipujen hoidossa.

Muodolliset mindfulness-harjoitukset perustuvat buddhalaisen vipassana-meditaation harjoituksiin ja niitä ovat esimerkiksi hengitystilameditaatio ja kävelymeditaatio. Mindfulness-ohjelmiin kuuluu myös lempeitä Hatha-joogaharjoituksia.

Tällä kurssilla sukelletaan mindfulness-harjoitusten maailmaan, käydään läpi keskeisiä asioita teoreettisesti sekä jaetaan kokemuksia ryhmän kanssa. Opimme muun muassa tietoisen läsnäolon merkityksestä mielen ja kehon yhteyden löytämisessä, tunne-elämän tasapainon hakemisessa, myötätunnon kehittämisessä ja ihmissuhteiden laadun kehittämisessä.

Tällä kuuden viikon mittaisella kurssilla tutustutaan ohjattuihin harjoituksiin ja osallistujat saavat käyttöönsä sähköisessä muodossa meditaatioharjoituksia, joita on tarkoituksena harjoittaa koko kurssin ajan säännöllisesti. Näin ollen kurssi mahdollistaa sinulle katkeamattoman meditaatioharjoituksen ohjaajan ja ryhmän tukemana kuuden viikon ajan. Tämä voi toimia oivallisena ensiaskeleena säännölliselle meditaatioharjoitukselle.

Kurssi sopii hyvin niin ensikertalaisille ja jo jonkin verran harjoittaneille.

Ajankohta: maanantaisin klo 18.15-20.45 (11.3., 18.3., 25.3., 1.4., 8.4. ja 15.4.

Kurssin hinta: 299e/249e (alempi hinta työttömille, eläkeläisille ja opiskelijoille). Kurssihinta sisältää materiaalin sekä ohjatut meditaatiot sähköisessä muodossa. Jos osallistut tämän kurssin lisäksi myös Itsemyötätunto-kurssille, kokonaishinta on 419e/349e.

Ohjaajana psykologi ja mindfulness-ohjaaja Markus Savander.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset: markus.savander@varuna.fi