Mindfulnessin (suomeksi hyväksyvä, tietoinen läsnäolo) harjoittaminen lisää kokonaisvaltaisesti hyvinvointiamme ja ymmärrystämme kehon ja mielen toiminnasta. Yhtenä syynä tähän on yhteyden vahvistuminen ns. tarkkailijaminään, josta käsin on mahdollista seurata ajatuksia, emootioita, kehon tuntemuksia ja muita kokemuksia niihin reagoimatta. Toinen, aivan yhtä tärkeä tekijä on hyväksyvän, ystävällisen ja myötätuntoisen asenteen kultivoiminen suhteessa omaan itseen ja niihin osiin itsessämme, joihin normaalisti suhtaudumme peittäen, kieltäen, syyllistäen tai kritisoiden.

Tässä työpajassa keskitymme erityisesti tähän jälkimmäiseen mindfulness-harjoituksen ulottuvuuteen. Miksi itsekriittisyys on niin yleinen tapa suhtautua omaan itseen ja miten myötätuntoista asennetta voi kehittää tilalle? Miksi myötätunto itseä kohtaan on usein vaikeampaa kuin muita kohtaan? Tutustumme itsemyötätunnon (self-compassion) käsitteeseen ja sen rooliin keskeisenä henkisen hyvinvointimme osatekijänä (ja ns. kypsänä sisäisenä vanhemmuutena) sekä teemme lukuisia myötätuntoista asennetta kehittäviä mindfulness-harjoituksia.

Osallistumiseen ei vaadita aiempaa kokemusta mindfulnessin harjoittamisesta.

Kouluttajana psykologi ja mindfulness-ohjaaja Markus Savander (http://www.varuna.fi/markus-savander/)

Normaalihinta 30 euroa.
Alennettu hinta (opiskelijat, työttömät, eläkeläiset) 20 euroa.

Jos osallistut myös edellisen viikon työpajaan Mindfulness – tietoisen läsnäolon perusteet, kokonaishinta on 50/35e.

Ilmoittautumiset ja lisätiedot: ilmoittautuminen@varuna.fi tai Kehräämön vastaanotossa